Workshops
Interactief voorlezen
Voorlezen hoeft niet alleen eenrichtingsverkeer te zijn. Heb je een woelige klas voor jou? Of leent het boek of verhaal zich tot interactie? Hebben kinderen een kleine spanningsboog? Wil je ze actief betrekken in het verhaal, dan kan dat met rijmpjes, zingen en klappen, tellen, geluiden en bewegen.
Je hebt meteen al hun aandacht. Keuze genoeg! In deze workshop leert je tips en tricks die elke voorlezer achter de hand kan, zomaar voor het plezier.
Levende bibliotheek.
Wil je een mensen van vlees en bloed boeken? Jawel, je leest het goed. Tijdens ‘een Levende Bibliotheek’’ krijg jij de kans om iemand dieper te leren kennen. Want achter elke mens schuilt een inspirerend, ontroerend of aangrijpend verhaal. Luister, ga in dialoog en grijp je kans om een stadsgenoot te ontmoeten in een persoonlijk gesprek. Een gesprek duurt max. 25 minuten.
Samen met de verhalenvertellers leggen we eerst een weg af zodat het verhaal goed kan worden verteld. We zoeken naar een passende titel en een vlotte tekst en maken een cataloog. De levende bibliotheek opent dan haar deuren, jij boekt vooraf jouw persoonlijk tijdslot of komt de dag zelf langs!
Vragen staat vrij.
Sommige ouderen snakken er naar om over hun leven te vertellen. Anderen blijken vast te hangen in bepaalde hoofdstukken. Maar hoe werk je met levensverhalen? Wat is reminiscentie? Hoe krijg je mensen aan het vertellen over hun leven vroeger en hoe krijg je dat verhaal in beweging? Hoe gebruik je voorwerpen, foto’s en een eigen verhaal? Waar leg je de nadruk bij mensen met een falend geheugen? Hoe maak je een levend verhaal? Een workshop over leren luisteren, betere vragen stellen en mooie verhalen als geschenk!
Voorlezen voor ouderen
Voorlezen voor ouderen is een laagdrempelige activiteit, iedereen kan het leren. Hou je van voorlezen? Wil je graag met oudere mensen van gedachten wisselen? Dan is deze voorleesactiviteit misschien iets voor jou? We bieden je daarbij ondersteuning en een korte vorming.
We leren wat de kenmerken zijn van een goed verhaal om voor te lezen, we leren emotie, sfeer en spanning op te roepen. We gaan ook na hoe mensen met beginnende dementie nog steeds geboeid kunnen worden door de stem van de voorlezer en door attributen die je uitkiest. Nadien zoeken we naar vragen die verband houden met het verhaal en die herinneringen helpen oproepen.